تبلیغات
Pro4 programming - چرا وقتی برنامهایی می نویسیم که از توابع گرافیکی استفاده می کنه ......

نویسنده :Pourya Alinezhad
تاریخ:1388/05/2-14:31

چرا وقتی برنامهایی می نویسیم که از توابع گرافیکی استفاده می کنه ......

خطایی که برنامه تون می ده احتمالا اینی باشه که این زیر نوشتم.

error BGI graphics not supported under Windows

یعنی این که ویندوز فایل های  BGIرو پشتیبانی نمی کنه.

BGI= Borland Graphics Interface

بی-جی-ای .یک پسوند فایل ،برای فایل های رابط گرافیک در برنامه های ساخت شرکت borland

Borland :یکی از کمپانیها که زبانهای برنامه نویسی می سازد
Http://www.Borland.com

-----------------

باید برنامه ی تحت سیستم عامل DOSاجرا کنید.TurboC++.DOS

 در ضمن یه کارهایی هم هست که باید انجام بدید.

 در قسمت اول برنامه کارت گرافیک رو به کامپایلر Define  کنید.حالا چه طوری؟

- همان طور که نمی دانید!!! در c  استاندارد هیچگونه تابعی در مورد گرافیک و یا سایر توابع در مورد صفحه نمایش پیش بینی نشده است.ولی توربو c دارای چندین تابع کتابخانه ای در این زمینه است.الگوی توابع گرافیکی در فایل graphics.h   و الگوی سایر توابع در مورد صفحه نمایش در فایل conio.h قرار دارند.برای درک توابع گرافیکی و دیگر توابع صفحه نمایش باید مفهوم window  مشخص گردد.  زیرا بسیاری از توابع با آن سر و کار دارند.

window قسمتی از صفحه نمایش است که خروجی برنامه در آنجا قرار می گیرد.

پنجره می تواند به اندازه صفحه نمایش (در حالت عادی) و یا کوچکتر از آن باشد.به پنجره در حالت گرافیکی "محدوده ی گرافیک" " viewport " گفته می شود.

صفحه نمایش کامپیوتر به دو صورت می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

1-حالت متن (text) 

2-حالت گرافیکی

حالت window رو از "متن " به "گرافیک " تبدیل کنید.

هر یک از حالت های متن و گرافیک می توانند وضعیت های مختلفی داشته باشند. در ریز کامپیوتر ها بورد های گرافیکی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند، مانند:*,CGA,EGA,VGA,monochrom   هر یک از بورد های گرافیکی وجوه (حالات )(mode) مختلفی را برای صفحه نمایش فراهم می کنند.بعضی از وجوه مربوط به متن و بعضی مربوط به گرافیک اند.در وجوه گرافیکی امکان ظاهر شدن متن وجود دارد اما در وجوه متن ،انجام امور گرافیکی ممکن نیست.(شما الان وجه برنامه تون رو باید از حالت "متن " به " گرافیک " تبدیل کنید.)

یه عالمه مطلب درباره ی window  ، جعبه رنگ ها در وجوه مختلف و... هست ولی فعلا به آنها نمی پردازم.البته احتمالا برای نوشتن برنامه ی گرافیکی باید آنها را از قبل بدانید.

خوب پس تا اینجا دیگه میدونید که باید اول حالت صفحه نمایش رو عوض کنید .

امیدوارم با خواندن این مطالب ناامید نشوید!!! اصلا نگران نباشید .فقط چند خط آخرش رو باید تو برنامه هاتون به کار ببرید.

تابع initgraph()

این تابع برای انتقال یک مبدل گرافیک مناسب به حافظه مورد استفاده قرار می گیرد.قبل از انجام هر گونه کار گرافیکی باید یک مبدل گرافیک مناسب به حافظه منتقل شود.زیرا در غیر این صورت هیچ یک از توابع گرافیکی عمل نمی کنند.

الگوی این تابع به صورت زیر است:

Void far initgraph (int far *driver, int far *mode, char far *path)

در الگوی بالا driver  به مبدل گرافیک اشاره می کند.فایل های مبدل گرافیک دارای انشعاب .BGI  هستند.برای استفاده از این فایل ها لزومی به حفظ کردن نام آنها نیست و فقط کافی است از شماره ها و ماکروهایی که در فایل graphics.h تعریف شده اند استفاده نمود.

یه عالمه مطلب درباره ی توابع مختلف هست.اما به دلیل این که انگشت هام درد گرفت!!! آخر مطلب رو میگم.

 هر کار گرافیکی که خواستید انجام بدید این برنامه ی زیر رو بهش اضافه کنید.

#include<graphics.h>

int main ()

{

int driver, mode;

driver=DETECT;

mode=0;

initgraph (&driver, &mode,” ”);

.

.

.

.

getch ();

restorecrtmode ();

return 0;

}

برگرفته از کتابهایی که ازشون برگرفتم.و تجربیات این جانب